Home

Erik Jensen: Danmarks Nationale Frimærkeskat

Udgivet af Post & Tele Museet, Købmagergade 37, 1012 København K. Bogen udkommer d. 2. september og kan købes i Post & Tele Museets butik eller på museets webshop. 200 sider. Pris 285 kr.

På udgivelsesdagen er der mulighed for at få signeret bogen af forfatteren, overinspektør og leder af Samlingerne, herunder også Frimærkeafdelingen, Erik Jensen. Det er mellem kl. 10-12 og kl. 16-18 på Post & Tele Museet. Nu er det jo ikke alle der agter at anskaffe bogen, som har mulighed for at være til stede. Derfor signerer forfattere gerne bestilte bøger, hvis man beder om det.

Prisen på 285 kr. er endda yderst rimelig for en bog af denne kaliber.

Begejstringen vil ingen ende tage første gang jeg tog bogen i øjesyn. Denne glæde varede lige til sidste side var læst i denne pragtfulde bog. Her er årets gave til Dansk Filateli. Bogen kan med rette betegnes som "årets scoop".

Det er ganske enkelt den bedste propaganda set i årevis, om nogensinde, for vores herlige hobby. Netop med hensyn til bogens værdi som propaganda for filatelien, er en af de gode egenskaber, at den favner bredt i det filatelistiske univers. Klassisk, semiklassisk og moderne filateli. Men også posthistorie, bypost, julemærker, helsager, prøvetryk og skitser m.m. bliver beskrevet. Ikke kun Danmark, med også de danske områder er medtaget. Alt er blevet kyndigt behandlet.

Bogen omhandler Post & Tele Museets frimærkesamlinger og er udgivet i anledning af museets 100 års jubilæum. Den er fyldt med mange og fine illustrationer der ikke mindst kommer til deres ret på den fine papirkvalitet der er anvendt. Den ene perle afløses af den anden. Kildehenvisningerne, som der er mange af kan ses i marginen på samme side. På den måde slipper vi ganske enkelt for den irritation det er hele tiden at blade om til de sidste sider i bogen.

Endnu en af bogens store kvaliteter er forfatteren let læselige og levende sprogbrug. Det er altid en glæde at læse en bog, hvor forfatteren som her mestrer det danske sprog til nærmest fuldkommenhed. 

Foto fra side 19 visende kontorbud Leif Nielsen der blander kilovarer i 1971

I bogens første kapitel omtales historien om frimærket, litteraturen, filatelisterne, og naturligvis museets start i 1913.

Derefter beskrives museets historie, opbygning og daglige virke, samlingerne m.m. Her er jeg især begejstret for museets holdning om at vise hensyn til kulturhistorien, ved at bevare samlingerne i deres oprindelige form.

Museets forskellige beliggenheder i tidens løb er ligeledes beskrevet. Siden museets start i 1913 har der været syv forskellige daglige ledere af museet. De er alle beskrevet med deres respektive data.

Interessant er det også med billederne af museets udstillinger i de gode gamle dage. Det var dengang samlingerne blev vist i svingrammer og montrer hvor frimærkerne blev vist på det skrå led. Ren nostalgi.  

               

Danske frimærker udgivet før 1932 beskrives i kapitel 2.

Her beskrives de forskellige emissioner ledsaget af flotte fotos.

For de klassiske mærkers vedkommende er der illustration af helarkene af 4 RBS, både det originale mærke og af prøvetrykket. Den blå (2 RBS) 20-blok er illustreret i stor størrelse. 

Herefter beskrives de forskellige emissioner: De tofarvede, Våbentypen, Kongemærkerne, Bølgelinietypen, Centralpostbygningen og senere særfrimærker, Soldatermærkerne og Provisorierne. Alt er indgående beskrevet og igen må de smukke billeder af objekterne fremhæves. Den "omvendte oval", Søllestedmærker i 3-stribe, ja jeg kunne blive ved......

Kapitel 3, "Danske Frimærker udgivet efter 1932", omhandler den spændende periode hvor danske frimærker begyndte at blive fremstillet i stålstik.

En medvirkende årsag til at postvæsenet skiftede trykmetode var stigende utilfredshed i dags- og fagpressen. Utilfredsheden bundede i at mærkerne indtil da ikke evnede at fortælle omverdenen om Danmarks og danskernes gøren og laden. Der ønskedes at få landet promoveret både som turistland, og få slået et slag for landbrugs- og industriprodukter. Dette interessante emne, og grunden til at postvæsenet fravalgte Thiele, samt meget mere om denne begivenhedsrige periode i dansk filateli, behandles udførligt af forfatteren.

Det enestående prøvetryk fra 1936 med både danske og islandske mærker

Skal jeg endelig fremhæve en enkelt del fra bogen er det netop afsnittet om Stålstiksperioden. For det første er det formidabelt skrevet. Ikke nok med det, der er så mange lækre billeder af frimærkerne, prøvetryk og især skitser, at man ikke kan undgå at blive duperet.

Her kommer vi igennem alle stålstiksperiodens aspekter. Frimærkeproduktionen, mestergravøren Czeslaw Slania, Danmarks første trefarvede mærke, den fantastiske Hafniablok fra 1976, blindskrift, selvklæbende frimærker og ophøret af frimærkefremstilling i Danmark.

Afsnittet om "Forlæg og Skitser" er noget nær det ypperste litteratur om danske frimærker set til dato. Glæd Jer til at nyde de 24 sider om emnet. I bliver benovede over de mange smukke illustrationer, "a' garanterer"

 

     

 

      

 

 

Et af mesterværkerne i dansk frimærkefremstilling, Rasmus Nellemanns "Danmarks Industri" fra 1968 behandles indgående af forfatteren. Spændende læsning der er god at blive klog på!

 

Det omvendte overtryk fra Grønland, den første nordiske fællesudgave i 1956, nødfrimærkerne og "det dyre slik" behandles sidst i afsnittet.

 

I kapitel 4 får vi et indblik i nogle af museets samlinger, startende med frimærkehæfterne og rullerne.

De to ruller med hver 500 vandrette par af 3- og 7 øres mærkerne.

 

Fra museets samling af Bypostmærker får vi udover billeder af mærkerne en meget fin lille historisk gennemgang at denne epoke i dansk filateli.

Håndkolorerede udkast til Københavnske bypostmærker. Som forfatteren så rigtigt skriver, er der her tale om kleinkunst.

 

Julemærkerne er vel nærmest som en selvfølgelighed medtaget i bogen. Andrea Stougaards donation i 1978 supplerede samlingen i museet på bedste vis, da den indeholdt mange skitser og arbejdstegninger. Et par store sjældenheder får vi også at se. Årsmappen fra 1904 og et helark af julemærket fra 1906.

    

Den sjældne årsmappe fra 1904 der kun blev fremstillet i 86 eksemplarer. Et udkast fra 1965 der aldrig blev til noget.

 

Dansk filatelis største ikon må ubetinget være G.A. Hagemann. Ikke mindst hans store og banebrydende filatelistiske forskning in mente. Fra Hagemanns imponerende samling Dansk Vestindien ses 7 cents brev fra Christiansted til Kolding. Den samling må være en af de fineste donationer museet har modtaget.

En af dansk filatelis kronjuveler: Brevet der er sendt med direkte tysk skib i 1874 er et af de få breve med 4 cents kvadraten.

 

Postvæsenet har bevaret meget af det materiel vores frimærker gennem tiden er blevet trykt med.

   

To af de bevarede objekter til frimærke- og helsagsfremstilling. En reliefmolette og kliche til trykning af dansk vestindiske postkort

 

Fra museets omfattende stempelsamling ses i bogen flere af museets kronjuveler.

Fra museets stempelsamling

 

Fra den dansk vestindiske samling

  

Fra den Dansk Vestindien samling Torben Geill donerede til museet. En samling der er en fin pendant til Hagemanns samling, da den indeholder mange posthistoriske objekter.

3 cents kvadrat fra Torben Geills samling

 

Reklamemærkerne

Frits Jørgensen fra Aarhus testamentere en del af sin samling danske reklamemærker til museet. I samlingen var der alle de kendte varianter samt forarbejder og prøver til frimærkehæfterne.

  

Dansk luftpost behandles indgående i bogen. Det er rigtig spændende læsning om luftpostens spæde start vi her bliver beriget med. Lige fra det første forslag om en luftskibsforbindelse fra København til Berlin i 1912, de første forsøg med luftpost, ispost-flyvningerne i 1922, graf Zeppelin, katapultpost og naturligvis luftpostmærkerne. Men også luftposten til Nord- og Sydamerika bliver grundigt behandlet i dette meget interessante afsnit.

Den gamle luftpostserie fra 1925

 

Bagest i bogen en oversigt over frimærkets historie startende med verdens første frimærke i 1840. En ordliste, en oversigt over danske frimærkekunstnere, navneregister og en litteraturoversigt.

 

Jeg kan ikke kraftigt nok anbefale alle frimærkesamlere at anskaffe denne bog. Dens lige findes simpelthen ikke.

Det nærmeste vi kan komme en sammenligning er "Frimærker Folk og Filateli" fra 1969. Men Erik Jensens bog er langt mere gennemarbejdet. Selv om Frimærker, Folk og Filateli dengang den udkom præsterede det ypperste inden for trykteknik, tåler det ingen sammenligning med denne bog.

Kære Erik Jensen. Tillykke med bogen. Du har begået intet mindre end et mesterværk!

Leif Ørndorf       

zukunft vor allem sich auf der karte auf featured on as hood & # 8217; 2013 auf track & # 8220;Nike Sock Dart SE Femme bugatti #.Adidas Crazylight Boost Low 2016 & 8221; seither sind die atlanta künstler schon zu einer der heißesten rapper im spiel.Adidas Tubular Instincund giorgio armani entworfen hat vor kurzem eine linie kleider mit bugatti, was eine bessere zeit für die beiden superstars in ihren eigenen rechten zusammen für ein gemeinsames projekt?Nike Air Pegasus 89bei der bindung über bugattis, zukunft und armani wiederum traf sich mit gq style, ein besonderes foto verbreitet.das shooting fand an der renommierten designer & # 8217; s vierstöckigen anwesen in mailand, vor allem in den hof seines hauses.NIKE AIR MORE UPTEMPOnach einem blick auf gq style & # 8216;NIKE FLYKNIT RACER HERREN s neue foto - shooting mit zukunft und giorgio armani,ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 rüber zu gq für das gesamte interview.auch sollten sie jared leto aus auf dem cover der neuen ausgabe.Adidas Gazelleportand sich nell & # 038; mary, gegründet im jahr 2012 von krista stovel gesprochen, leah stovel gesprochen und avery bloom, dieser einzigartigen siebdruckverfahren tote tasche mit mountain design.gemeinsam mit uns gewachsen, bio - baumwolle segeltuch,Adidas Superstar die tasche mit lederriemen mit messing - nieten und drei interne taschen.noch eine tolle erinnerung an die kreative kraft, die den nordwesten,NIKE AIR MAX 2017 die tasche und vieles mehr finden sie auf ihren online - shop.